KARANGAN LARAS SASTERA

Karangan laras sastera melibatkan dua bahagian iaitu Sains Sosial dan Kemanusiaaan. Sains Sosial meliputii sosiologi, antropologi, pendidikan, politik, ekonomi, psikologi, geografi, pelancongan, komunikasi dan alam sekitar. Bidang Kemanusiaan pula meliputi sejarah, falsafah, keagamaan, sukan, bahasa & linguistik, perundangan, kesusasteraan dan peradaban

Monday, January 17, 2011

BAHAN BACAAN PICISAN : KESAN BURUK KEPADA MASYARAKAT DAN NEGARA


Kadar celik huruf di kalangan penduduk Malaysia ialah 93 peratus. Namun, yang membimbangkan kita ialah sikap masyarakat, terutamanya remaja yang lebih gemar membaca bahan-bahan berbentuk picisan, iaitu bahan yang bersifat hiburan, seks, tahyul dan mistik seperti Mangga, URTV, Bacaria, Mastika dan lain-lain.

Antara kesan buruk yang timbul ialah membantutkan pembangunan negara. Kita akur bahawa pembangunan dan kecemerlangan negara hanya akan menjadi kenyataan apabila masyarakatnya berilmu. Apakah kita boleh mewujudkan masyarakat yang berilmu dengan hanya membaca bahan-bahan picisan? Dengan membaca bahan picisan, hidup mereka dipenuhi dengan aktiviti yang sia-sia, membazir dan membuang masa. Misalnya mereka sering menghadiri konsert, disko, pub, parti dan sebagainya. Sifat ini menjadikan mereka hanyut serta tiada masa lagi untuk memikirkan soal negara dan ilmu. Tanpa kesedaran ini, pembangunan dan masa depan negara diperjudikan.

Selain itu, pembacaan bahan-bahan picisan juga boleh mewujudkan pelbagai bentuk gejala sosial dalam masyarakat. Ini termasuklah kejadian rogol, sumbang mahram, bersekedudukan, bunuh, amuk, zina dan lain-lain. Gejala-gejala sosial ini mudah berlaku kerana bahan-bahan picisan telah mengeksploitasikan unsur-unsur seks, hiburan dan tahyul dalam penerbitan mereka. Aksi wanita yang mengghairahkan, hubungan bebas antara lelaki dan perempuan serta kisah-kisah peribadi yang dipaparkan telah menjadikan pembaca hilang pedoman. Bahan-bahan bacaan sebegini akan menjadikan remaja bertindak di luar kawalan. Oleh itu, tidak menghairankan apabila ada remaja yang terlibat dalam seks bebas, bohsia, bersekedudukan dan sebagainya.

Seterusnya lambakan bahan-bahan picisan di pasaran telah menyebabkan merosotnya permintaan masyarakat untuk bahan-bahan bacaan berbentuk ilmiah dan akademik. Ini terbukti apabila Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah mengehadkan cetakan buku untuk sesuatu tajuk kepada 1000 hingga 3000 naskhah sahaja berbanding 3000 hingga 5000 naskhah pada era 80-an. Hal ini terjadi kerana masyarakat telah menjadikan bahan bacaan picisan sebagai alternatif. Oleh itu, tidaklah menghairankan apabila majalah Mangga boleh terjual sehingga 227 290 naskhah sebulan.

Di samping itu, bahan-bahan picisan didapati telah mengeksploitasikan wanita dengan sewenang-wenangnya. Hal ini terjadi apabila majalah picisan, terutamanya telah menunjukkan wanita atau gadis jelita dengan aksi-aksi yang mengghairahkan dan menjolok mata. Misalnya ada model wanita yang mendedahkan pusat, paha, sebahagian besar dada, memakai celana mandi dan sebagainya. Hal ini tentunya tidak mans diparidang dan boleh menjatuhkan maruah wanita pada pandangan masyarakat tempatan. Di peringkat lebih luas pula, wanita yang dahulunya penuh sopan dan pemalu, kini telah dianggap sebagai objek murahan yang boleh dijual beli. Dari sini wujud pula sindiket memperdagangkan wanita.

Kesan negatif terakhir ekoran meluasnya bahan bacaan picisan di pasaran ialah menularnya kepercayaan karut dan mistik, terutamanya di kalangan pembaca remaja. Kisah mayat bangkit dari kubur, kubur berasap, keris menari, pokok berpenunggu dan ilmu-ilmu ketahanan diri begitu menarik perhatian pembaca. Hasilnya akan lahir para pembaca, terutamanya belia yang cuba mengamalkan apa-apa petua atau panduan yang dibaca dalam kedua-dua bacaan picisan in Adakalanya petua-petua yang bersifat mistik ini boleh mengganggu pemikiran pengamalnya sehingga ada yang menjadi sasar dan nanar. Hasilnya akan berlaku kejadian amuk, bunuh dan kekecohan dalam masyarakat.

Kesimpulannya, kita sebagai masyarakat alaf baru seharusnya sedar akan kepentingan memilih bahan bacaan. Membaca bahan picisan ibarat menyedut racun yang berbisa sebagai santapan. Oleh itu, pemilihan bahan bacaan berbentuk ilmiah merupakan jalan terbaik dalam membina pemikiran yang sihat serta demi kemajuan negara dan masyarakat.

4 comments:

  1. tq....bleh jgak ciapkn hmwok pa2..huhu...

    ReplyDelete
  2. memberi sy serba sikit maklumat tentang kesan2 negatif bahan bacaan picisan t'hadap para remaja kini..

    ReplyDelete
  3. Thank cikgu. Ilmu cikgu sangat bagus utk 2 jenis subjek. Iaitu BM dan PA

    ReplyDelete
  4. Thank cikgu. Ilmu cikgu sangat bagus utk 2 jenis subjek. Iaitu BM dan PA

    ReplyDelete