KARANGAN LARAS SASTERA

Karangan laras sastera melibatkan dua bahagian iaitu Sains Sosial dan Kemanusiaaan. Sains Sosial meliputii sosiologi, antropologi, pendidikan, politik, ekonomi, psikologi, geografi, pelancongan, komunikasi dan alam sekitar. Bidang Kemanusiaan pula meliputi sejarah, falsafah, keagamaan, sukan, bahasa & linguistik, perundangan, kesusasteraan dan peradaban

Saturday, September 12, 2009

SOALAN DAN JAWAPAN : SUMBANG MAHRAM

Apakah maksud sumbang mahram?

Sumbang mahram adalah hubungan jenis antara mereka yang mempunyai tali persaudaraan dan perkahwinan antara mereka adalah tidak sah di sisi undang-undang atau dilarang oleh adat resam.
Contoh:
Hubungan jenis antara remaja dengan ibubapa mereka, adik beradik, ibubapa saudara, datuk dan sebagainya. Kini, sumbang mahram telah dikenalpasti sebagai sejenis penganiayaan seksual yang merosakkan kesihatan fizikal, mental dan sosial.

Apakah faktor-faktor sumbang mahram? Dapatkan maklumat lanjut dalam komen di bawah.

4 comments:

  1. FAKTOR SUMBANG MAHRAM

    Antara faktor lain yang boleh berlakunya gejala sumbang mahram ini ialah:

    PENGARUH PERSEKITARAN:-

    Persekitaran mempengaruhi akhlak individu dalam masyarakat dalam erti kata ia menggalakkan perkembangan aspek yang tertentu dan menghindarkan perkembangan aspek lain.aspek lain.Persekitaran yang mengamalkan pengasingan nilai kerohanian daripada urusan keduniaan dan persekitaran social budaya yang bersifat secular liberal dan meterialistik. Disini persekitaran berunsur negatif dibahagikan kepada beberapa kedaan:-

    1. PERKEMBANGAN PUSAT-PUSAT PELANCONGAN ALA BARAT.

    Kelonggaran kewujudan pusat-pusat peranginan untuk menarik pelancong² asing tidak mengikut atau berlawanan dengan budaya melayu atau berlawanan dengan budaya melayu dan Keislaman. Percampura bebas, bercumbuan dan pendedahan aurat yang keterlaluan ditempat-tempat rekreasi peranginan dan perkelahan oleh pelancong-pelancong asing mudah mempengaruhi remaja mencontohi dan beraksi.

    2. PUSAT-PUSAT KAROAKE, PUB DAN BUDAYA PERJUDIAN.

    Budaya hiburan dan ungkapan born to be free, “Mudah hanya sekali”, sering menghantui remaja kita. Persekitaran dibandar-bandar pada waktu malam hidup hingga kelarut malam dengan beroperasinya pusat-pusat hiburan yang berlesen dan tanpa lesen. Sebagai contoh disekitar Petaling Jaya, Damansara Utama, seksyen 21 dan ss2 mempunyai banyak pusat hiburan . Menurut Mohamed Nor Bador, kajian mereka mendapati terdapat 68 pusat video game berlesen, 34 snuker, 104 buah pub dan karaoke dan 4 buah disko di Petaling Jaya. Menurutnya lagi, statistik percambahan pusat hiburan ini terlalu tinggi dam mereka banyak menerima runguan daripada masyarajat sekeliling.

    3. KONSERT-KONSERT ROCK DAN HEAVY–METAL.
    Pemujaan kepada artis-artis Barat dan ratu-ratu rock Malaysia telah sampai ketahap yang membimbangkan, Keonsert-konsert rock bergerak berbenruk heavy-metal, dangdut dan seumpamanya seolah-olah telah menjadi lumrah bagi muda-mudi mencari ketenangan jiwa. Sebagai contoh pada 11 september 1996 malam, satu konsert heavy-metal besar-besaran telah diadakan distadium Merdeka yang memaparkan kehebatan penyanyi-penyayi import seperyi Scorpion dan konsert scorpions, salem cool planet Music QuakeDianggarkan 35,000 orang penonton membanjiri konsert tersebut dengan pelbagai gelagat yang memalukan. Kajian yang dijalankan oleh penulis lebih 70% penonton hadir adalah terdiri daripada belia melayu.
    Malahan ada dikalangan penganjur melunakkan konsep konsert dengan berselindung disebalik knsert amal, konsert membantu penghidap AIDS, mengisi tabung bantuan Bosnia, malam anak-anak yatim /cacat dan seumpamanya. Kononnya disamping meraih keuntunan besar, mereka dapat beramal dengan menderkmakan sebahagian hasil kepada tabung amal/kurang bernasib baik.

    4. KEMUDAHAN MENDAPAT ARAK DAN ALAT PENCEGAHAN KEHAMILAN

    Selain lesen perjudian dan lesen pusat hiburan. Lesen arak juga diberikan begitu mudah kepada pengusaha-pengusaha. Contohnya, dari pengamatan penulis dan temubual secara tidak fomal di 2 buah kedai conveinient Store (dibuka 24 jam) yang terletak di kawasan perumahan majoritinya melayu, terdapat tidak kurang dari 12 jenis arak yang dijual disini dalam tin-tin sejajar dengan minuman lain. Selain itu khidmat penjualan kondom juga diadakan. Temu bual yang dibuat secara informaldengan jurujual dikedai tersebut mendapati lebih kurang tujuh pelanggan remaja yang membeli arak setiap hari .Oleh itu tidak hairanlah masyarkat pada hari ini mudah telibat dalam kacah maksiat dan sumbang mahram kerana kemudahan yang terbentang luas (easily acceassible to) ; untukmereka hanya tinggal :tepuk dada tanya iman”

    ReplyDelete
  2. 5. KEKURANGAN ROLE MODEL DALAM MASYARAKAT.
    Masyarkat kini boleh dikatakan ketandusan role model yang boleh di jadikan contoh iukutan yang baik (Qudwah Hasanah) sama ada peringkat individu mahupun dipeinkat pemimpin. Kita tidak dapat menafikan ramai yang pandai bercakapmengenai kelebihan dan kebaikan cara hidup Islam as comprehensive way of live tetapi berapa ramaikah yang benar-benar beramal dengan dengannya? Anak-anak mudah terkeliru dan tercari-cari mankah role model yang perlu mereka ikuti?
    Contoh yang mudah dan sentiasa ditemui ialah artis-artis dalam dan luar negara kerana kejayaan kerier mereka mendapat liputan meluas dalam media-media massa. Oleh itu tidak hairanlah kita apabila artis-artis mendapat tempat dalam masyarakat manakala peranan orang yang beragama/ulama’ dipingirkan dan dipandang serong.

    6. PENGARUH MEDIA MASSA KEPADA MASYARAKAT
    Memang tidak dinafikan bahawa peranan media massa banyak memberikan perkembangan atau banyak maklumat kepada masyarakat terutamanya berkaitan dengan hal ehwal semasa, berita dalam negeri hinggalah kepada berita-berita luar negara.Tetapi kalau kita lihat pada hari ini banyak media massa pada hari ini telah disalahgunakan hingga meyebabkan berlakunya banyak perakara-perkara yang tidak baik didalam masyarakat.seperti Internet, televisyen, dan majalah-majalah hiburan.

    ReplyDelete
  3. 8. INTERNET
    Internet sememangnya mengubah pemikiran manusia diseluruh dunia. Termasuk
    yang sedang diubah adalah pemikiran umat islam.Mungkin berbanding dengan umat lain. Pengguna internet di dikalangan umat Islam masih rendah. Akan tetapi golongan kecil orang Islam yang menggunakan internet sudah tentu tidak terlepas daripada pengaruh internet.Apa yang menyebabkan internet begitu berpengaruh berbanding dengan media yang lain adalah sifatya yang dapat menerobos sempadan negara . Ia sukar disekat , ditapis dan dihalang. Tidak seperti media lain.
    Maka dengan itu, bahan-bahan lucah dengan begitu mudah memasuki negara yang selama ini dapat menghalang kemasukannaya.Begirtu juga dengan bahan-bahan subversif termsuklah tulisan yang bersifat menentang agama.Ini sangat berbahaya kepada masyarakat terutamanya umat Islam. Setakat ini tidak ada negara yang dapat menghalang kemasukan bahan-bahan ini. Begitu juga Malaysia Selama ini kerajaan dapat memendung kamsukan bahan-bahan yang bersifat subversif tetapi melalui internet, kebebasan bersuara hampir mencapai tahap mutlak.
    Selain internet pengaruh media massa seperti televisyen juga merupakan salah satu penyebab berlakunya gejala-gejala sosial.Banyak rancangan-rancangan yang disisiarkan di televisyen yang memaparkan adengan-adengan ganas, tahyul dan seks.Ini boleh mendorong masyarkat kearah berlakunya gejala-gejala yang tidak diingini dan kelakuan yang tidak baik.
    Tidak dapat disangkal bahawa media massa dan keterbukaan dalam globalisasi dunia hari ini merupakan antara faktor-faktor penring berlakunya jenayah salah laku remaja secara meluas. Selain daripada media cetak , media elektronik memainkan peranan yang tidak kuran hebatnya dalam mempengaruhi tingkah laku dan sikap anak-anak remaja.
    Melalui siaran-siaran radio TV dan tayangan video, para pelajar terdedah kepada gejala yang tidak sihat seperti unsure-unsur ganas dan luar, budaya barat,budaya dadah,budak disko rock tahyul dan seks.Dengan wujudnya suasana sekeliling yang semakin rosak dan iman yang tipis, para remaja mudah terdorong untuk mencuba aksi-aksi ganas dan adegan-adegan yang berahi yan telah mereka tonton melalui TV atau video lucah yang berleluasa dipasaran.Akibatnya mereka terjerumus dengan perhubungan seks bebas,pelacur murahan,home seks,lesbian hingga kepada terjadinya sumbang mahram.
    Diantara contoh-contoh rancangan TV yang pada pengamatan saya boleh mempengaruhi akhlak masyarkat kita pada hari ini:-
    a. Drama-drama melayu yang memaparkan artis-artis muda genit dengan memegang watak penting yang memaparkan adegan cinta serta aksi yang memberahikan tidak patut ditayangkan.
    b. Adegan seks dan ganas yang dipaparkan dalan drama bersiri Baywatch.Filem ini boleh mengajar remaja dan masyarkat berpakain seksi serta bergaul tanpa batasan.
    c. Adegan ganas serta kejam seperti kebanyakan filem yang disiarkan dalam Saturday showtime.Filem-filem ini boleh mempengaruhi remaja dan masyarakat bertindak ganas dan kejam.

    Selain itu majalah-majalah berbentuk hiburan juga banyak memberi kesan negatif keatas kelakuan masyarakat pada hari ini.Banyak majalah yang berada dipasaran hari ini yang memaparkan gambar artis-artis barat dan memaparkan kelakuan-kelakuan dan gaya mereka.Pengaruh budaya barat ini begitu mudah menyelinap masuk kedalam masyarakat kita.Kebanyakan masyarakat dalam negara kita terutamanya orang melayu mudah terpengaruh dengan budaya ini.

    ReplyDelete
  4. 7. UNDANG-UNDANG YANG TIDAK SETIMPAL
    Dalam memperkatakan tentang punca-punca keutuhan moral dan akhlak masyarakat, kita tidak boleh lari dari membicarakan saham yang diberikan oleh undang-undang kerana ia merupakan unsur yang penting dalam membendung sebaranang kemungkaran dalam masyarakat. Contohnya, baru-baru ini seorang penyanyi telah didedahkan dalam surat khabar dan televisyen ,mengakubersalah melakukan persetubuhan haram tetapi hukuman yang dikenakan hanyalah denda RM1000 dan dikenakan penjara 6 bulan. Bagaimana pula dengankesalahan-kesalahan lain seperti bagi orang Islam meminum minuman keras, berjudi, berkhalwat dan lain;-lain??
    Apa yang jelas kepada kita pembalasan yang tidak setimpal dengan kerosakan dan jenayah yang dilakukan tidak memberi apa-apa kesan kepada si pelakunya malahan meggalakkan lagi pengulangan kes serta tidak menimbulkan rasa gerun kepada individu lain dalam masyarakat daripada melakukannya.

    ReplyDelete