KARANGAN LARAS SASTERA

Karangan laras sastera melibatkan dua bahagian iaitu Sains Sosial dan Kemanusiaaan. Sains Sosial meliputii sosiologi, antropologi, pendidikan, politik, ekonomi, psikologi, geografi, pelancongan, komunikasi dan alam sekitar. Bidang Kemanusiaan pula meliputi sejarah, falsafah, keagamaan, sukan, bahasa & linguistik, perundangan, kesusasteraan dan peradaban

Thursday, April 29, 2010

KEBEBASAN MEDIA MASSA

"Kebebasan media massa banyak membawa kebaikan kepada kemajuan negara. Sungguhpun begitu, kita tidak boleh alpa kerana terdapat kesan mudarat yang boleh berlaku akibat kebebasan yang tidak terbatas." Pada pendapat anda, mengapakah kebebasan media massa perlu dipantau dan nyatakan langkah-langkah yang baik untuk memastikan kebebasan media tidak disalahguna.

4 comments:

  1. media massa tidak boleh mengutamakn parti politik dalam mgeluarkan sesuatu berita.
    berita yg dipaparkan haruslah benar..

    ReplyDelete
  2. kebebasan media massa spt televisyen dan internet perlu dipantau utk mengelakkan berlakunya peningkatan kes-kes jenayah khususnya dlm kalangan belia.oleh itu pihak b'kuasa atau pihak yg b'kenaan perlu mengambil tindakan yg sewajarnya utk mengawal kebebasan media tersebut.umpamanya jabatan perfileman negara perlu menapis penayangan filem-filem yg akan disiarkan.

    ReplyDelete
  3. pengertian massa dalam konteks sosial antropologi apa ya ??

    ReplyDelete